Det är över nu

Äntligen! Finally! Jäääs!

Det är ungefär de känslorna som infinner sig i mitt hjärta när jag är klar med labben i kursen Talkommunikation 2. För er som inte vet vilket elände vi har gått igenom i min klass så kan jag göra en snabb sammanfattning:

Vi har en professor som inte alls verkar intresserad av att lära ut saker, så vad han gör är att han har en snabb lektion där knappt någon hinner med att förstå vad han säger och sedan ger han oss en uppgift via en sida på nätet och sedan bryr han sig inte om att förklara hur man ska lösa uppgiften. Så helt utan livlina har vi nu svarat på:
 
Lab 1

Filerna XX_CCV.wav innehåller produktioner av ord med en inital klusil eller ett s+klusil-kluster. Efter klusilen följer en vokal. Det är vokalerna som produceras i denna position du skall arbeta med i denna laboration.   Mäta durationen (längden i millisekunder) för varje vokal och presentera den i din rapport.

Vad visar dina resultat? Varför tycks analysen av dina resulat vara triviala, trots att de inte är det?

När du har erhållit värden på formanternas frekvenser mitt i vokalen skall du sätta in erhållna värden i ett F1/F2-diagram. F1 markeras efter y-axeln så att ett stort F1-värde ger en lågt placerad punkt.

F2-värdet plottas så att ett högt frekvensvärde för F2 hamnar ångt till vänster i diagrammet. En beskrivning av hur man kan göra detta i Excell presenteras i en podcast.  

Formant-diagram

Varje kön plottas för sig. Vad betyder diagrammen du har skapat? Hur förhåller sig de diagramm du har skapat till perception och produktion av vokaler. Hur kan du förklara eventuella likheter och skillnader mellan diagrammen du har skapat?  

OSV!

Sedan kommer alltså två till laborationer varav en av dem är mycket mer avancerad än Lab 1.

Vet ni vad jag har att säga om detta? Det är ett SKÄMT!
Men nu är det över och i helgen blir det till att ta det lugnt på hög nivå.
Jag är så glad över att vara klar och jag är verkligen entusiastisk vad gäller den nya kursen vi har börjat på - social interaktion. Att få diskutera och analysera är något jag har saknat och vår lärare har dessutom på något mystiskt vis blivit underbar sedan vi hade henne sist. Eller är det den här kursen som vi haft med vår kasse lärare som gett mig perspektiv på saker och ting?

Världen: Jag kommer ut! Jag har varit inlåst men med detta är det slut.


Kommentarer
Postat av: Karin

WORLD HOLD ON
kände jag för att sjunga lite där, och:

SKÅL OCH VÄLKOMMEN
nu är det helg.

2008-03-13 @ 22:10:18
URL: http://simma.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0